A tudomány fellegvára

Címkék: egyetem

2010.03.31. 22:34

Fura egy szak ez a földrajz... Én már majdnem egy éve járok rá - minorosként -, de úgy érzem ez sosem lesz igazán az én világom. Nagyon különbözik az általam megszokott bölcsész légkörtől. Az az igazság, hogy ez az egész több sebből vérzik.

Ezen a szakon ill. karon azt tapasztaltam, hogy egyfajta tömegképzés folyik. Ez nem is meglepő, mert a médiából is egyre csak azt hallani, hogy a természettudományos szakok vannak előnyben részesítve (nagyobb keretlétszám, alacsonyabb ponthatárok), mivel a piacon állítólag ezeket keresik jobban. Ez még rendben is lenne, csakhogy ezek a manuális intézkedések előre nem látott következményekkel járnak: hülyéket képeznek és sokat. Ezen a szakon az előadások mellett a gyakorlatok dominálnak, amiket jóval kisebb létszámban tartanak mint egy előadás, de így is vagyunk egy órán kb. 40-en. Ez szerintem sok és össze sem lehet hasonlítani a BTK-s szemináriumokkal... Hírül sem ad olyan képzést mint például egy történelem szak.

Van egy anekdota, miszerint a MOL, amely elég súlyos pénzekkel támogatja a geológus képzést itt Szegeden, igen csak meglepődött az első frissen nála kezdő munkaerőn, mivel nem igen értettek a szakmájukhoz. A MOL persze nem hülye és gyorsan szólt a tanszékvezetőnek, hogy egy kis minőséget várnának el a pénzükért és ha azt nem kapják meg, akkor volt pénz, nincs pénz. Így hát azóta igencsak meg kell szenvedni a földtan vizsgán (amit én is tapasztaltam) és sokan el is véreznek. Nem győzik kihasználni a pótvizsgákat.

A másik, amit bizonyos embereknél észrevettem az a messianizmus. Egy félévig volt például földtanom, ahol a tanár igen csak felmagasztalta a geológusokat, a földrajzosokat meg lenézte. Állította, hogy nem olyan soká majd a geológusok olyan dolgokat fognak kitalálni - például a légszennyezéssel kapcsolatban -, ami megmenti a Földet, meg még egy csomó dolgot, ami miatt hű de jó lesz nekünk. Én azért ezt nem így gondolom. Erőlködhetnek itt a geológusok, de előbb az emberiségnek kéne egy teljes szemléletet váltania. Amíg ez nem lesz meg, addig szerintem itt maximum csak toldani-foldani lehet a rendszert. Enélkül viszont határos időn belül összeomlik.

Nagyon kellemetlennek érzem továbbá, hogy nagy ívben leszarják a minorosokat. Ugyanaz a bánásmód. A legtöbb órán úgy veszik, hogy oda csak főszakosok járnak. Azon sem lepődnék meg, ha néhányan még a minorról, mint fogalomról se hallottak volna ott. Én nem tudom hogy van ez, de töri szakon mintha más lenne az eljárás. Makk Feri például plusz pontot írat rá a minorosok vizsgájára...

Végül azt is meg kell említenem, hogy szerintem sok olyan embert vesznek fel manapság az egyetemre - pont a fentebb említett intézkedések miatt -, akik valójában nem oda valók. És a TTK-n van szerintem ilyenekből a legtöbb. Sajnos. Pedig pont ezt a kart tekintik szűken véve az igazi tudomány fellegvárának. Hmm... Biztos így van ez?


A bejegyzés trackback címe:

https://adamsmind.blog.hu/api/trackback/id/tr31885539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hóember 2010.04.03. 15:11:48

azért az szte-ttk-t nem nevezném a tudomány fellegvárának.
Sok a hülye valóban, de meg lehet nézni a ponthatárokat, keretszámokat. Ha történész szakra is 230 ponttól fel lehetne venni kb 200 embert akkor ugyan ezt tapasztalnád.
Messianizmus se hiszem, hogy másképp működne...btk-n minden tanár szép szerényen áll, hozzá az imádott tárgyához? nemár..
Mögé kell nézni a dolgoknak és nem felvenni ezt a lenézős bölcsészkedést.
meg mi az a minoros?

üdv, egy műszakis(nem műszaki imádó) exosztálytársad ;)

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.03. 15:47:04

Végre írt valaki véleményt!! El se hiszem. És még azt is tudom ki vagy! :D
Először is nem kimondottan az SZTE eme karára mondtam, hogy a tudomány fellegvára, hanem úgy általában véve a természettudományi karokra.
A minor szak az tulajdonképpen magyarul egy másodlagos szakot jelent, amit csökkentett módban tanul az ember és nekem az most a földrajz. Tehát nem kívülről mondom, amit mondok, mert benne élek (de valóban bölcsésznek tartom magam). :)
Nyilván a BTK-n is vannak olyanok (pl. töri szakon vagy magyaron), akik természetesen jobban preferálják a tantárgyukat, de kimondottan ilyen megváltó hozzáállást én nem tapasztaltam. Egy kicsit mindegyik tanárban megvan persze az az érzés, hogy az ő tudománya képes komplexen látni a világot. Ez tény. De én, amit földtan órán tapasztaltam, azt kicsit soknak tartom.
Mindennek ellenére visszautasítom a vádat, én nem nézem le őket. Senkit se. Tisztában vagyok vele, hogy szükség van a munkájukra, csak nem ártana jobban megtanulni/végezni. Ezt bizonyítják a jegyeik és a tanulmányi ösztöndíj határaik is (na meg a MOL-os ügy).

Üdv, egy bölcsész exosztálytársad :D

A Vár Fehér Asszonya 2010.04.03. 22:09:12

Nekem, magyar főszakosként, szintén lesújtó véleményem van a földrajz szakról, főleg a tanárokról, és a tanítási módszerből fakadó, elképesztő felsőbbrendűségi érzésből, ami csak úgy sugárzik szinte az összes - esetlegesen buta - szaktársam arcáról.
Egyetértve hóember véleményével én sem tartom ezt a kart - főleg nem ezt a szakot - a "tudomány fellegvárának", ezért még döbbenetesebb a fent említett magatartás.

Amikor ezt jelöltem meg minornak, úgy gondoltam, minden szakon emberek vannak, meg lehet ezt is tanulni. A tömegképzésből fakadó baszogatással nem számoltam ugyebár...

Az én hőn szeretett magyar szakom (ami természetesen a tudományok non plus ultrája számomra) szintén tömegeket képez a műveletlen idiótákból, akik - többségük tanárként - még egy minimális helyesírási szintet sem fognak megütni, hogy olvasottságukról ne is beszéljek.

Úgy gondolom, alapvető problémák vannak az egész egyetemi rendszerrel, hiszen - kis túlzással - a magyar szakot is el lehet úgy végezni, hogy egy kötelezőt sem olvasunk el, de a földrajzot nem lehet úgy elvégezni, hogy ne tudjuk, hol van Iborfia a maga 12 lakosával. :)

Anikó

hóember 2010.04.03. 22:48:54

@EdemLegend: érdemben azt hiszem nem tudok vitázni mert nem járok/jártam btks szakra. Gondolom teljesen más a képzési struktúra. És nem csak a képzés felépítése hanem a tananyag is más.
Abban talán megegyezhetünk, hogy a történelem alkotta meséket és gondolatokat könnyebb emberközelbe hozni mint a természettudományokban előforduló sokszor megfoghatatlan dolgokat. Így nehezebb is jó szakembereket képezni.

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.04. 11:13:34

@A Vár Fehér Asszonya: Te majdnem ugyanonnan szemléled a dolgot mint én, ezért kb. ugyanazt is látod :) Te pluszban még említetted a magyar szakos problémákat is. Abból természetesen van a törin is.

@hóember: Igen, azt hiszem ebben kiegyezhetünk. :) A humán tantárgyak valóban humánusabbak mint a többi.

P.Gáspár 2010.04.12. 01:22:39

Nos Edem, már nem a legaktuálisabb a dolog, de azért idepöttyentek egy gondolatot. Szerintem bármilyen kar bármilyen szakjáról van szó, minorosnak lenni nem egyszerű (én már kettőt is kipróbáltam...). Ugyanis nagyon kevesen képesek arra, hogy csont nélkül vegyék azt az akadályt, hogy összességében kevesebb órából hozzanak ki ugyanolyan jó eredményt, mint egy ugyanoda járó főszakos. Ugyanis a légkör és a tanárok mentalitásának felmérése fontos faktorok minden egyetemistának, és ezeket minoron kiismerni értelemszerűen több időbe kerül.

Az persze igaz, hogy vannak minorosbarát szakok (e.g. történelem), ahol tudnak a jelenlétükről és segítik is őket. Meg vannak extrém esetek is, ugye.

Üdv G

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.12. 21:09:29

@P.Gáspár: Nem is számítottam rá, hogy kommentelsz a blogomra. Kellemes meglepetés! :)
Nem tudom hogy van ez, de már megint egyet értek veled. Valóban, jobban belegondolva nyilván hatással van a teljesítményre az is, hogy két szakot végez az illető. Más szakokon nem tudom miként megy, de itt törin tuti, hogy jobban figyelembe veszik a minorosokat. És nem bánnám ha ez a jószokás átterjedne máshova is...
süti beállítások módosítása