Hoppá, hoppá! A tegnap előtti bejegyzésemet úgy tűnik egy picit elkapkodtam. A mai napon új információk láttak napvilágot, melyek már konkrétabb dolgokat tartalmaznak. Ezek alapján már kicsit megfontolandó mennyire is állok az új felsőoktatási törvény mellé. Félreértés ne essék: a múltkori véleményemet még mindig tartom, de a megvalósítást illető tervekkel nem nagyon értek egyet.

Szóval a konkrétumok: 29 helyett (a korábbi 26-tal ellentétben) csak 12 állami felsőoktatási intézmény marad; 42 ezer helyett 25 ezer államilag finanszírozott hely (egyes szakokon az állami finanszírozás mértékének megtartása, másokon jelentős csökkentése vagy teljes megszüntetése); összesen 5 tudományegyetem és minden más főiskola.

Ha az első adatot nézem, máris mosolyognom kell: 29-ből hogy a fenébe tudnak csinálni 12-t? Ez kevesebb mint a fele az eddigieknek! Nem vagyok szakértő ebben és nem is vizsgáltam meg nagy mélységeiben a kérdést, de még így is be tudom látni, hogy ez elképesztően nagy változtatás - szinte irreálisan. Ezek alapján arra tudok következtetni, hogy egész intézményeket fognak megszüntetni vagy beolvasztani egy másikba. Az utóbbi megoldás esetén ezt szerintem elég nehéz lesz kezelni.

Az államilag finanszírozott helyek csökkentésével egyetértek (a minőségjavítás elkél), de legutóbbi értesüléseim szerint több lépésben jutottak volna el a jelenlegi 54 ezerről 30 ezerig. Ezek szerint máshogyan lesz és semmi átmenet. A dolog érdekessége, hogy ez a csökkentés nem arányosan fog megtörténni, hanem erősen szelektálva és csak azokat a szakokat támogatva, amelyekre a kormány szerint szükség van. Így például az orvos és tanárképzés változatlan, a természettudományos, mérnöki és informatikus szakok pedig némileg kevesebb támogatást élveznének. Ezzel szemben a bölcsészképzést minimális mértékben, a jogász és közgazdász szakokat pedig egyáltalán nem finanszíroznák. Ez azért nem semmi! Ilyen még szerintem nem volt, hogy valamit semennyire se támogassanak. Én a kormány helyében ezt újragondolnám. Nagy törést tud majd okozni egyesek életében, hogy nem tudnak bejutni a vágyott helyre. Persze tisztában vagyok vele, hogy pl. a jogászok egy külön kasztot képeznek a magyar társadalomban - meg gondolom máshol is. Vagy ahogy András barátom fogalmazott a blogján: "»Mi mán' a tizenhatodik századba' is mán' üdvégyek vótunk...« újgazdag, tatamellényes, kihaénnem hülyegyerekek gyülekezete, akik inkább a fater kapcsolataira, mint a szellemi tőkére építenek." Vagyis nekik valószínűleg nem lesz nehéz bejutni, mert az ügyvéd dinasztia meg tudja fizetni.

A 'tudományegyetem' meg 'főiskola' titulusokkal való vacakolás viszont nem értem. Számít ez valamit is? Körülbelül annyit jelent, hogy 'nagy egyetem' meg 'kis egyetem'. Ezzel a hülyeséggel most oda jutottunk, hogy az ország legnevesebb orvosi egyeteméből is úgy néz ki főiskola lesz, mert a 'tudományegyetem'-hez legalább 8 kar kell és a Semmelweis Egyetemnek "csak" 6 van. Vicces lesz majd 'Semmelweis Főiskolaként' emlegetni... Viszont szegény Corvinus egyetemet baszogatják a legjobban. Valamiért a kormányzatnak böki a csőrét az az intézmény és ha módjában állna eltörölné a Föld színéről is, de azt mégsem teheti, mert nem tudná megindokolni és nagy is lenne az ellenállás, ezért először csak leépíti a tekintélyét és nem vesz tudomást a nemzetközi elismertségéről. Mondjuk nem lepődök meg rajta, mert a közgazdászképzést - ami mellesleg a Corvinuson a legjobb - úgy ahogy van szeretné elkaszálni. Azonban nem értem a logikát... A mai válságos helyzetből szerintem pont hogy a jó gazdasági szakemberek tudnának kiutat találni és kivezetni. Lehet megköveznek ezért, de Szlovákia azért tart ott ahol tart - kevesebb gonddal jóval előrébb mint mi -, mert egy kiváló elméleti közgazdászra hallgattak és fogadták meg a tanácsait, akit történetesen Bokros Lajosnak hívnak. Nem vagyok gazdasági szakértő, de nem lehetséges, hogy ha érzelmi és politikai alapon hozunk döntéseket, akkor előfordulhat, hogy visszafele haladunk? Nekem nagyon úgy tűnik. El kéne már nagyon jutni oda, hogy szakértőkre bízzuk a szakmai kérdéseket.


A bejegyzés trackback címe:

https://adamsmind.blog.hu/api/trackback/id/tr113246565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása