Kettős honpolgár

Címkék: politika ajánló szégyen

2010.05.28. 02:22

Nem rég a Tisztelt Ház szavazott a kettős állampolgárságról és elfogadta annak megadási feltételeinek módosítását. Ezzel még így első ránézésre nem is lenne baj, de igen nagy problémát okoz, hogy északi szomszédunk (hajdan testvérünk) ezt az egészet nagyon nem nézi jó szemmel és már tett is ellenlépéseket.

Nyilvánvaló számomra, hogy amit a szlovák kormány tesz mostanában (meg gyakorlatilag az elmúlt 20 évben) azt félelemből teszi. Fiatal államról van szó, aki nagyon is be van tojva egy több mint 1000 éves múlttal rendelkező állam szomszédságától, főleg hogy az a terület, amit most a magáénak mondhat, egykor ezen szomszédjáé volt.

Ezek alapján valamennyire jogosnak mondhatnánk félelmeiket, de valójában csak körül kéne nézniük és lehűteni magukat. Néhány bőrfejű, árpádsávos, pincérruhás, szélsőségesen nacionalista balfaszon kívül senki se akarja nálunk azt a területet. Minek?! Sok hasznunk nem hinném, hogy lenne belőle. Ez már egy 90 éves történet, de ha így haladunk, akkor könnyen lehet belőle egy 'Never ending story'. Szerintem egy egészséges gondolkodású szlovák nem is gondolhatja komolyan, hogy Magyarország határozott lépéseket tenne az elcsatolt területek visszafoglalására, amelyeknek már amúgy is csak kisebb részén laknak magyarok. Abszurd. És ha kiderülne itthon, hogy a kormány mégis ilyeneken töri a fejét, tuti hogy a nagy többség elmebetegnek tartaná. Valószínűleg a nép, de ha más nem a nemzetközi erők meg is tennék az ellenlépéseket. De erre az egészre Magyarországnak egyébként sincsenek meg a megfelelő és elegendő erőforrásai.

Mindezt azonban Szlovákia elvakultságában nem látja és nem ismeri fel. Önigazolási kényszere miatt hevesen ellenáll és mindent megtesz, hogy a magyaroknak rossz legyen. Ezt viszont meg a magyar kormánynak kéne látnia. De sajna a mi honatyáink is majdhogy nem vérszemet kapnak ezekben a kérdésekben és úgy vannak vele, hogy "csak azért is megmutatjuk: mi vagyunk a Janik!"

Ennek fényében megszavazták a kettős állampolgárságot, amire Szlovákia válaszul azt mondta, hogy ha egy szlovák állampolgár felvesz egy másik állampolgárságot, az automatice elveszti a régit, vagyis a szlovákot. Szóval ez az! Győztünk! Még nagyobb szarba sodortunk határon túl rekedt magyarjainkat, de megmutattuk a rohadékoknak! Kijelenthetjük - szemforgatva -, hogy megérte végigvinni ezt az egészet.

Mondták régebben - meg tulajdonképpen most is -, hogy ez a kettős állampolgárosdi a határontúliak számára inkább egy gesztus, szóval nyugodtan rábólinthat mindenki. Valóban lennének (hangsúlyozom: lennének!) előnyei ennek, mint például - ahogy a TV-ben láttam - az itt tanuló határontúli magyar egyetemisták számára, akik jelenlegi státuszukban kénytelenek fizetni az igénybe vett szolgáltatásért. De ezt ahogy P. Gáspár kollégám kifejtette: "ez oktatáspolitikai kérdés, nem állampolgársági". Szóval meg lehetne oldani okosban is, nem kéne hozzá ez a nagy hajcihő, ami miatt balazs_88 joggal dühös. Más előnye meg nem is igen van. Azok, akik megkapják az állampolgárságot nem fognak mindenüket hanyatt-homlok összapakolva ide költözni (max. csak egy kis részük, gondolom én azoknak is nagyja egyetemista lesz), mivel szeretnek ott élni, ahol élnek (bár egyre nagyobb a mobilitás) és jobb is nekik ott. Hozzá teszem nekünk is.

Summa summárum a kettős állampolgárság megszavazása most, jelen helyzetben egy elhibázott döntés volt. Ha annyira szeretnék ezt - márpedig nagyon úgy tűnik -, akkor igazán várhattak volna vele még egy kicsit. Mindenkinek jobb lett volna. Fico meg Slota egy seggfej, ezt mindenki tudja. De ha fenyegetéssel válaszolunk az ő fenyegetéseik, akkor semmivel sem leszünk jobbak náluk. Ahhoz képest, hogy mindkét ország címerében ott a kettőskereszt (amit - hozzáteszem - nem is igazán tud senki, hogy mit jelent valójában), nem túl keresztény megoldások születtek mostanság. A felebaráti szeretetet csak hírből ismerik és van pofájuk ilyen jelképeket használni. Szégyen.

U.I.: Ma megnéztem a Bourne-trilógiát és ebből simán lehet ötletet meríteni. Ha valaki nagyon szeretne egy másik állampolgárságot, hamisítson magának útlevelet. Jason Bourne-nak is 6 volt, ami 6 személyazonosságot és 6 állampolgárságot jelentett neki. Annyi már elég volt. :P Na persze aki ilyenbe vág annak nem árt, ha jól tud verekedni és menekülni/eltűnni.

U.I.2: Amúgy nagyon ajánlom ezt a 3 filmet! Nálam top-listás. ;)


A bejegyzés trackback címe:

https://adamsmind.blog.hu/api/trackback/id/tr792037058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.05.28. 09:15:18

Nos, megvallom őszintén, én mikor meghallottam, hogy megszavazták, még örültem is neki... egy gesztus nekik, hadd tartozzanak egy kicsit az országhoz, hamár egyszer magyarok, engem nem zavart volna, gondoltam naivan másokat se, azt tessék... Mire jó ez az ellenségesdi? Pláne ilyen agresszívan... Persze lássuk előre, hogy ez lesz, ezt fogják válaszolni, de ezt már elpuskáztuk, valahogy csak jóvá kellene tenni.
Én is szavazok a béketüntetés mellett, bár lehet nem sokat érne.. ki tudja...

P.Gáspár 2010.06.01. 01:53:18

Ádám, először is köszönöm szépen a hivatkozást. Másodszor: nagyon érdekes felvetés, hogy Szlovákia mennyiben tart Magyarországtól. Én azt mondanám, hogy nem, inkább csak egy nagyon negatív politikai irányzat eddigi legerősebb megnyilvánulását láthatjuk ott manapság. A magyarellenesség (ilyen sajnos tényleg létezik, nem csak a kurucinfósok agyában, már ha van olynajuk), mint a néplélek része és politkai állásfoglalási lehetőség a prágai tavasz óta érhető tetten, amikor a csehszlovákok nehezményezték a magyar részvételt a bevonulásban, illetve azt is, hogy 1956-hoz képest ők sokkal kevesebb ugrálásért kapták ugyanazt a büntit. Azóta ez náluk egy (nem lineárisan) erősödő folyamat, amire a mostanság ráerősített a gazdasági válság kapcsán történő bűnbakkeresés és a nacionalizmus, sovinizmus, fasizmus újbóli térhódítása Közép-Kelet Európában. Bűnbakot keresni persze minden probléma esetében baromság, de annyiban rászolgálunk a szlovákok utálatára, hogy tényleg elég összeférhetetlen társaságnak tűnünk mi is kívülről nézve. Ugyanúgy, mint ők a Dunán innenről.

A Bourne-trilógia meg nagyon adja. Bár én a gagyi holland csaj helyett a Nickyt dugnám inkább:)

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.06.01. 12:08:54

@P.Gáspár: Értem én, hogy a történelemben voltak pontok, amikor olyan dolgok történtek, hogy (majdnem) dühösek lehetnek ránk. De szerintem ezek egyrészt régen voltak, másrészt nem a közemberek akarták így, szóval igazán túl tehetnék rajta magukat. Nézd meg Romániát: velük sem vagyunk puszipajtások, de legalább felső szinten tudnak jópofizni velünk és nem tiltják meg egy köztársasági elnök belépését az országukba.
A régi dolgokon meg már azért is túl kéne lépni, mert időközben lett egy Európai Unió, amely az összetartozást meg ehhez hasonlókat hirdet és aminek mi is és ők is tagjai lettünk.
Én ezek után azt tudom mondani, hogy Szlovákia nem egészen olyan magatartással bír, mint egy modern európai állam.

A Bourne-trilógiával kapcsolatban meg egyetértek az álláspontoddal.:D

liome · http://artruch.files.wordpress.com/2009/05/dr-house.jpg 2010.11.03. 20:44:44

Senki nem akar szlovák lakta területet visszakapni, de a határ kiigazítása a etnikai vonal mentén....az más kérdés.Ez reális követelés lenne sztem

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.11.03. 22:29:15

@liome: Persze, szuper lett volna ha a határhúzáskor figyelembe veszik az etnikai vonalat, de sajnos nem tették és ezen már nem tudunk változtatni. Sopánkodni ezen szerintem nem érdemes, a kardoskodás helyett inkább fordítanánk az energiát a megmaradt területekre és azok fejlesztésével lennénk elfoglalva. Szerintem sokkal többet érne. Az a terület olyan sokat szerintem nem dobna a gazdaságon és csak a konfliktusokat növelnénk a környező országokkal, ami mint kicsi nyitott gazdaságú ország, nem túl jövedelmező befektetés.
És igaz, hogy még mindig élnek a határokon túl magyarok, de aki Magyarországon akart közülük élni, az az elmúlt közel 100 év alatt átköltözhetett, aki nem tette, az vessen magára.

liome · http://artruch.files.wordpress.com/2009/05/dr-house.jpg 2010.11.04. 22:14:40

@Ann(gyalk)a: Wrong answer.Az utolsó mondatodtól meg kifejezetten fel áll a szőr a hátamon.

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.11.05. 11:58:43

@liome: Miért is? :) Magyarázd meg kérlek! :)

liome · http://artruch.files.wordpress.com/2009/05/dr-house.jpg 2010.11.07. 19:30:40

Ez a duma amit írtál, a totál vesztesek dumája:ha határon kivül maradt 3 mill. magyar ne sirjunk, mert még igy is vagyunk elegen...
Ki a francot érdekel a gazdaság, meg a fejlesztés?? A logikádból egyenesen következik, hogy ha trianon csak dunántúlt hagyja meg magyarnak,akkor is legyünk nyugodtak, ne sirjunk, mert csak szítjuk a feszültséget,foglalkozzunk a maradék terület fejlesztésével...
Az utolsó mondatod arrogánsra sikerült vagy csak nem gondoltad végig:tegyük fel, hogy a határt a tiszánál huzzák meg akkor most Te is romániában élnél...és sírnál.De nem ott van a határ, igy könnyű mondanod hogy átköltözhettek volna.
Kb. ennyi

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.11.16. 17:41:00

@liome: Na erre én fogok válaszolni. Én nem mondom azt, hogy a határon túlra került magyarokkal nem kell foglalkozni. Régen nem volt rá elég erőforrás, ma se sok van. Ezen kívül ne felejtsd el azt, hogy nem csupán határon kívülre kerültek, hanem más nemzetállamok területére. Ennél fogva máris nehezebb velük akármit is kezdeni, mert az már más ország belügyeibe való beleszólást jelent, sérti a szuverenitásukat. Nézd meg Szlovákiát milyen érzékenyen érintette már ez a kis mozgolódás is. (Mondjuk ott egy fasz kormány volt, de akkor is.) Lehet értük sírni, de az az igazság, hogy sokkal jobban megkönnyítenék a saját és a mi helyzetünket, ha átköltöznének. Az állampolgársághoz pár év bejelentett lakhely kell Magyarországon és kész. (Tudom, mert voltak vajdasági osztálytársaim és ezzel magyar állampolgárok lettek.) Esetükben gyorsított eljárást is lehetne alkalmazni. Azt is tudom persze, hogy sokan nehezen hagyják el a lakhelyüket, ragaszkodnak hozzá, de ők magukra vessenek, úgy nyilván nehezebb az életük, arról már igazán nem mi tehetünk, az esély megvan.
A Dunántúlos teoriáddal szerintem az a baj, hogy eleve elvetélt. Ha csak akkora terület maradt volna meg, akkor pár éven belül összeomlik az ország, mert a megmaradt erőforrásokat összevetve életképtelen. Így most nem lenne miről beszélni.
A gazdaság meg igenis fontos. Napjainkban az egyik legfontosabb tényező. A gazdasági érdek régen is felül tudta írni a nemzeti érdekeket, ma sincs másképp bármennyire szeretnénk, hogy ne így legyen. A nemzet szerintem inkább szimbolikus (bár kijelöl kereteket), míg a gazdaság létszükség. (Gazdasági tevékenység: minden olyan tevékenység, amelyet az ember fennmaradása érdekében végez.)
Egyébként én úgy vélem, hogy egy nemzethez való tartozás nem feltétlen kell hogy jelentse az egy államhoz való tartozást. Sőt több nemzet élhet egy államban. Nem kéne annyi acsarkodás és simán menne minden.

liome · http://artruch.files.wordpress.com/2009/05/dr-house.jpg 2010.11.19. 22:26:55

"Régen nem volt rá elég erőforrás, ma se sok van"- nem erőforrás kérdése.A Kádár-rendszer legnagyobb bűne-szerintem-hogy tudatosan kiölte a hazai magyarságból az együttérzést a határon túliak iránt.Ez olyan jól sikerült, hogy a mi generációnk is meghülyült és csak egy dolog érdekli:pénz-felejtsük el a kinti magyarokat, csak elviszik a pénzünket,elveszik a munkahelyeket stb...
Megint a lakhely elhagyós duma...erről már leirtam a véleményem.
A dunántúlos dolgot csak elméleti példaként hoztam fel, hogy Anna megértse mire gondolok.Hogy te elkezdted kielemezni hogy az eleve elvetélt, az elég vicces:)
Egyébként erről a témáról akár egy napig is beszélgethetnénk. Én csak azt sajnálom, hogy sokan elfelejtették hogy nem Magyarország a fontos, hanem a magyar nemzet.

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.11.25. 12:15:54

Csakazértse hagyom rá... bár úgy néz ki, mintha elbeszélnénk egymás mellett és csak hangoztatjuk a saját érveinket és nem hallgatjuk, nem értjük meg a másikat... én inkább ezt nevezném viccesnek. De azért szeretnék most egy kicsit változtatni ezen, ha nem bánod és feltennék pár kérdést, remélve, hogy válaszolsz rájuk.
Azt mondod, hogy a magyarországi emberek bűne, hogy nem törődnek a határontúliakkal, hogy elfeledkeznek róluk és csak a pénzt hajkurásszák... ebben lehet, hogy igazad van, DE ők nem ezt teszik? Ők nem azért maradnak ott a helyükön, mert már berendezkedtek és ragaszkodnak az értékeikhez, a földjükhöz? Lehet, hogy siránkoznak a határ túloldalán, hogy szeretnének átkerülni, de tennének is ezért BÁRMIT is? Vagy várják, hogy Mi tegyünk azért, hogy átkerüljenek, hogy Mi vívjunk háborút, hogy Mi repítsük a sült galambot a szájukba? Siránkozni lehet, te is azt teszed, "de rossz ez így", meg minden.. Lehet. A kérdés igazából az, hogy van-e értelme? Jobb lesz-e nekik, ha esténként lefekvés előtt gondolsz rájuk, vagy jobban örülnének a tetteknek? És mi lenne az a tett? Háborút nyilvánvalóan nem fogunk indítani, erről tegyél le. Nem csak azért, mert lusták vagyunk, hanem mert nem éri meg. Mert a harcban emberek, Magyarok fognak meghalni, azok, akikért harcolnál... ezt te sem akarhatod. A háborúban amúgy is mindig a gazdagok nyernek (pl. fegyverkereskedők, spekulánsok, stb.), a kis szegény határontúliak Nem. Ez az én véleményem.
Mi más tett lehetne, amit Mi értük tehetnénk? Könyörögjünk a kormányoknak, h adják vissza a területeinket? Gondolod, hogy visszaadnák? Gondolod, hogy elég befolyásolhatóak és hülyék ahhoz, hogy megtegyék? Én kétlem... de meg lehet próbálni, veszteni való csak a bele pocsékolt energia és idő. Kinek mennyit ér az, ugyebár...
Mi más tett lehetne, ami megoldja a helyzetet? Mert nekem csak ennyi van. Vagy te a gondolat erejében bízol és azt mondod, hogy ha nagyon szeretné az egész magyarság, közösen és összefogva azt, hogy egy államot is alkosson, akkor egyszercsak megvalósul? Bumm és kész? Mert akár ez is lehetséges... de szerintem ezt eddig nem hangsúlyoztad.
Véleményem szerint azonban nem kell egy államhoz tartoznunk ahhoz, hogy egy nemzet lehessünk. Rengeteg vajdasági ismerősöm van, nem úgy gondolk rájuk, mint határon túliakra, hanem mint akármelyik másik városban élőkre, mint akármelyik magyarra. Nem akarnak átjönni és sem érzem szükségét, hogy Magyarországhoz tartozzanak, mert semmi probléma nincs ezzel. Amikor csak akarunk, találkozhatunk, akár itt, akár a határon túl, már személyivel átléphető a határ, és ha akarják a gyerekeiket is tanítatthatják, akár Magyarországon is.
Kérdésem tehát az: mit akarsz, hogy tegyünk és tényleg megéri-e?

DBLaci 2011.11.21. 20:23:27

Teljes zavar amit írtál. És ennél finomabban nem fogalmazhatnék. Amiket írsz, kimerítik a hazaárulás fogalmát. Egy normális ember nem mond le a szülőföldjéről. Egy magyar ember nem mond le Felvidékről, nem ismeri el trianont. Remélem egyszer máshogy fogod gondolni, borzasztó érzés volt olvasni az írásodat. Szerencsére ezek a nemzetközi, nemzetellenes elvek, amiket az írásod tükröz kezdenek kisebbségbe szorulni. Fiatal vagy, ha elég nyitott vagy, és gondolkozol is, akkor még változhatnak a nézeteid jó irányba, én nem írlak le, sok embert láttam már észhez térni, aki régebben a saját fajtáját köpködte.

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2011.11.21. 22:34:24

@DBLaci: Na ezt még nem mondták nekem, mármint hogy hazaáruló lennék, de azt mindenképp köszönöm, hogy nem kezdtél el mocskolódni csak azért mert másképp gondolom. :)
Én nem gondolom zavarosnak, amit írtam, egyszerűen csak nem fekete és fehér ez a kérdés, ezért nem is lehet úgy kezelni. Rengeteg oldalról meg kellene vizsgálni és utána dönteni, hogy az adott lépés hasznos-e vagy inkább ártunk vele (függetlenül attól, hogy mit szeretnénk). Most őszintén: te belátható időn belül látsz bármi esélyt is arra, hogy akár egy négyzetkilométernyi területet is visszakap/szerez a magyar állam? Szerintem ennek valószínűsége tendál a 0-hoz. Következő kérdés: egyáltalán szükségünk van rá? Vagy csak a lelkünkben dúló romantikus vágyat akarjuk kielégíteni fittyet hányva a következményekre?
Trianon egyértelmű, hogy nem volt igazságos, de képzeld egy pillanatra magad egy szlovák, román vagy szerb ember helyébe akinek már ősei is évszázadok óta éltek a Monarchia területén, szilárd és kiterjedt közösségeket létrehozva. Te szívesen élnél egy olyan országban, ahol elnyomnak? Sajnos a Monarchia túlságosan differenciált volt és az adott történelmi helyzetben nem lehetett egyben tartani.
A szülőföld témát meg egy kissé nevetségesnek tartom. Amiről te beszélsz az nekem nem szülőföldem. Amióta én élek (és ha jól sejtem ez rád is igaz) azóta Magyarország pont akkora mint most és én ennek a területén születtem. Ha neked az iskolában nem mesélnek anno Trianonról azt sem tudnád, hogy volt ilyen. Szerinted akkor is fájna? Szerintem csak mesterségesen gerjeszted fel ezt a problémát.
Azt meg, hogy mi helyes, mi jó nem tisztem eldönteni, csak a véleményemet mondom. A nemzetiérzelműség (amit te képviselsz) alapvetően egy szubjektív álláspont. Én igyekeztem objektíven szemlélni a kérdést és a lehetőségeket számba venni. Fiatal vagyok, elég nyitott és gondolkozom. Így jutottam erre az álláspontra is. Majd meglátjuk "észhez térek"-e és változnak-e a nézeteim "jó irányba"...
süti beállítások módosítása