Választási útmutató

Címkék: politika

2010.04.04. 01:28

Ebben a témában még nem publikáltam, de ha erre várt valaki, akkor örülhet, mert ennek is eljött az ideje. :) Most arról fogok írni, hogy szerintem hogyan érdemes „választani”:

 


Mostanság az emberek között gyakorta képezi beszéd tárgyát a közelgő parlamenti választás. Ez jó, mert kiemelt fontosságú, hogy foglalkozzunk vele. Legalább is ez lenne a helyes, hogy így gondoljuk. De mégis akadnak olyanok – még az ismerőseim között is –, akik azt mondják, hogy ők nem értenek a politikához és nem is érdekli őket. Ez szerintem a lehető legrosszabb hozzáállás.

1. Én sem értek a politikához mégis beszélek róla (és lám még blog bejegyzést is írok vele kapcsolatban). Szerintem kevesen is vannak, akik azt merik állítani, hogy értenek hozzá. (Ők általában tanulták a dolgot).

2. A politika mégiscsak közügy. Ebből kifolyólag egy egészséges felfogású, valamilyen szinten művelt honpolgár nem teheti meg azt, hogy nem foglalkozik vele. Nem azt mondom, hogy akkor uccu alapítson mindenki pártot, de legalább magában gondolkodjon a politika címszó alatt tárgyalt dolgokról. Azok őt is érintik. Még ha nem is vesz róluk tudomást.

Mindezekből kifolyólag egy választókorú ember nem teheti meg azt, hogy nem megy el szavazni. Illetve megteheti, de azzal gyakorlatilag a saját fejére szart. Az meg hát… ha jobban belegondolunk elég kellemetlen. De pont ez az! Sokan nem is gondolnak bele. Szavazni azért kell elmenni, mert egy átlagos felnőtt embernek (aki nem parlamenti képviselő) tulajdonképpen 4 évente ez az egy lehetősége van, hogy beleszóljon abba, hogy mi történjen a feje fölött. Nem tudom ki hogy van vele, de én nem szívesen puskáznám el ezt az esély csak azért, mert mondjuk nincs kedvem felkelni (egész nap) vagy éppen valami huszadrendű más dolgom van.

Ha végre ezek után rászánja magát az ember, hogy elmegy leadni a voksát, mert úgy is arrafelé van dolga, akkor már csak azt kell útközben kitalálni, hogy hova húzza be az X-et. Nos, ez a látszattal ellentétben elég komoly döntés. Az ember szerintem felelősséggel tartozik a szavazatáért, még ha névtelen is. (Ha más nem a saját lelkének.) Éppen ezért bölcsen kell mérlegelni, megfelelő elvek/érvek alapján. Általános hiba, hogy az emberek többsége arcokra szavaz. Ez azért nem előnyös, mert például egy mosolyt nehezen lehet számon kérni, plusz a választás maga arról szól, hogy – a jobb élet reményében – elmegyünk szavazni azokra az emberekre, akik nekünk szimpatikus intézkedések véghezvitelét ígérik. Ha nem vagyunk tisztában vele, sőt fogalmunk sincs arról, hogy egy párt vagy egy képviselő-jelölt mit szándékozik véghezvinni, akkor könnyen szavazhatunk bizalmat egy olyan embernek, akiről később kiderül, hogy nem annyira azt csinálja, mint amire mi számítottunk. Rosszabb esetben ez még káros is lehet nekünk. Ennek kivédésére nem kell mást tennünk, mint tájékozódni. Legeredményesebb módja, ha elolvassuk az egyes pártok programját.

Parlamentbejutásra esélyes pártok programjai (ABC sorrendben):

FIDESZ-KDNP program2010.fidesz.hu/

Jobbik jobbik.hu/sites/jobbik.hu/down/Jobbik-program2010OGY.pdf

LMP lehetmas.hu/upload/9/9/201003/LMP_Program_2010_1.pdf

MDF mdf.hu/media/statikuskepek/mdf_valasztasi_program_2010.pdf

MSZP mszp.hu/public/downloads/pdf/mszpprogram.pdf

Szóval a lényeg az, hogy mindenki arra szavaz, akire akar. Sőt! Szavazzon is arra, akire akar. De mindenképp tudja megindokolni, hogy miért lett az a választása, aki. És ez a indoklás legyen ésszerű. Engedjétek meg, hogy idézzek egyik kedvenc (már sajnos megboldogul) humoristámtól: "Volt olyan képviselő, aki ész érveket hozott fel és volt olyan, aki politikait... Amíg ez a kettő nem egy, addig ez nem olyan nagyon jó." :) Hát ez ennyi. Mindenkit ez vezéreljen, ne az, hogy ki mond népszerűbbeket, meg hogy melyik párt hol hibázott a múltban. Ezeket is persze valamilyen szinten figyelembe kell venni, de egyrészt közel sem biztos, hogy anno  az az adott dolog egy másik párttal jobban alakult volna, másrészt meg az a fontosabb jelenleg, hogy a dolgok javítása érdekében mit szeretnének elérni az egyes jelöltek. Ez pedig a programokban van egyértelműen (már ahol) leírva és azt kell mérlegelni, hogy egyetértünk-e vele, avagy nem.

Na akkor kb. egy hét múlva remélem mindenki lelkiismeretének megfelelően dönt és elmegy szavazni. Jó lenne.

P.S.: Ja és hallgassatok/nézzetek Hofit! Megéri. Meglepően aktuális még mindig.


A bejegyzés trackback címe:

https://adamsmind.blog.hu/api/trackback/id/tr731893117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Vár Fehér Asszonya 2010.04.04. 11:10:48

Remélem, az a felsorolás (egy kis módosítással) nem csak ABC sorrend! :D

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.04. 11:18:27

@A Vár Fehér Asszonya: Ebben szándékosan nem alkotok itt véleményt. Bár megtehetném. Viszont a bejegyzés célja nem ez volt, ezért nem is tettem. Gondoltam, hogy a következő egy hétben írok mindegyik pártról egy kis véleményt, de nem biztos hogy bevállalom. Még nem tudom.

hóember 2010.04.04. 14:43:05

pont csak a vélemény nyilvánítás maradt el kedves Ádám.
De ez még így is kevés: mit tudsz azoknak mondani akik szeretnének szavazni de jó szívvel egyikre se voksolna?

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.04. 16:39:08

@hóember: Mondom: most nem akartam a pártokról külön véleményt írni. Én azt látom, hogy sok ember tévesen jut arra a következtetésre, amire jut és gondoltam előbb arról írok, hogyan kellene mérlegelni. (Ha nagyon véleményt akarsz, akkor azt tudom mondani például, hogy nagyon nem értek egyet azokkal, akik csak azért szavaznak a Fideszre, mert nem tetszik nekik, ami most van. Csak ennyi alapján kár elmenniük szavazni.)
Nos, arra valóban nem gondoltam, hogy mi van akkor, ha egyik se szimpi. Úgy gondolom, hogy minden ízében tökéletes pártot, ill. programot nem lehet találni. Mindegyiknek vannak természetesen hibái, mivel ezen a Földön maradandót és tökéleteset nem lehet alkotni. De ha lehetne is, az akkor sem a politikában kezdődne. Azt tudom ajánlani, hogy próbáljuk meg a legkevésbé rosszat választani. :) Vagy válasszák azt a programot, amelyik a szerintük legsúlyosabb problémákra kínál megoldást. Egyeseket vezérelhet az is, hogy arra szavaz, aki az ő rétegének kínál többet. Ez is egy elv, de szerintem helytelen, mert mi egy nemzet vagyunk, nem pedig csak fiatalok, munkavállalók és nyugdíjasok összessége. Próbáljunk meg hosszabb távon és nagyban gondolkozni.

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.04.04. 20:43:34

Na lássuk csak.. Fidesz 95 oldal... Jobbik 88 oldal... LMP 228 oldal... MDF 36 oldal... MSZP 47 oldal...
Nos, mit tanácsolsz azoknak, akik próbálnának felelősségteljesen dönteni, de nincs egy egész napjuk pártprogramok olvasgatására?

Gutierrez · http://latohatar.blog.hu 2010.04.04. 22:10:54

Tanácsolni felesleges.Szerintem a vak is látja,hogy a jelenlegi helyzetet csak a jobbik programja tudja orvosolni.Amivel a legjobban egyetértek az a csendőrség.Hamarabb kellett volna!Multik megadóztatása?Ez is egyértelmű számomra.És a munkahelyteremtés lehetséges ötletei is tetszenek.Egyébként szerintetek véletlen,hogy a Jobbik programja 88 oldalas?:) (gondolom mindenki érti:P)Szebb jövőt emberek!

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.04. 23:38:27

@Ann(gyalk)a: Azt tudom tanácsolni, hogy mégis szakítson rá időt, legalább nagy vonalakban. Még van rá egy hét. Addig csak belefér valamennyi.
Amúgy meg nem olyan hosszúak azok: pl. a fideszes eleje nem szól semmiről (kb. 20 oldal ajánlás). Jó, az LMP-s az tényleg hosszú, de vannak benne táblázatok meg diagramok.

@Gutierrez: Konkrétan a Jobbik programját még nem olvastam teljesen végig, de nekem elsőre túl radikálisnak tűnik. Ennyire azért nem lehet szembe menni Európával meg a világgal. Ez itt nem "valami Amerika", csupán egy kis ország nagy reményekkel.
De majd végig olvasom teljesen a programot és akkor tudok érdemben vitázni róla.

hóember 2010.04.05. 00:25:27

@Gutierrez: akik arra verik, hogy a nagygyűléseiken zsidós vicceket mondanak kacsintgatva, azoknak a programja nem érdekel.

Gutierrez · http://latohatar.blog.hu 2010.04.05. 16:08:02

Ha neked megfelel,hogy a zsidóság szétvásárolja az országodat,a cigányság pedig belülről pusztítja,akkor neked valóban más párt programját kell olvasgatnod.

hóember 2010.04.05. 16:34:23

@Gutierrez: jaj, dehogy felel meg, sőt rettegek, hogy éveken belül a gonosz zsidók rabszolgája leszek. Azok a cigányok meg nem is emberek! (bár valaki annak gondolja őket) pfuj!pfuj!pfuj!

Thomas Michael Gavin 2010.04.05. 19:06:16

www.szavazatszonda.hu/

Egy érdekes program, ha nem tudod kit válassz! :D Habár nem biztos, hogy mindenkinek bejön!

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.04.05. 21:00:29

Ejnye.. bejnye... milyen szép dolog is a fajgyűlölet! Nem hiszem el, hogy egyesek nem tanultak a történelemből, úgy látszik régen volt már... csak gratulálni tudok! Egyik jobb, mint a másik...
Mi lenne ha egyszer nem azt néznénk, h zsidó, vagy h cigány... csak azt h Péter és Pál... és hogy milyen ő maga és nem a skatulya,amibe beleraktuk... sztem az lenne maga csoda...

Gutierrez · http://latohatar.blog.hu 2010.04.05. 22:42:06

Nem fajgyűlölő vagyok,csak tapasztalt.
Egyébként kellemes húsvéti ünnepeket kívánok ezzel a linkkel azoknak,akik úgy érzik,hogy a cigánykérdés nem sürgető: latohatar.blog.hu/2010/04/05/szamurajkarddal_es_kaszaval_mentek_locsolkodni_a_ciganyok

Ann(gyalk)a · http://anngyalka.blog.hu 2010.04.05. 23:37:29

@Gutierrez: Hé hé hé... álljon meg a fáklyás menet! Nem azt mondom h minden cigány hű de milyen jó fej, csak gyűűűlölöm az általánosítást.. az olyanokat, akikről a cikk szól tényleg le kellene csukni, de nem lehet amblock kiirtani, deportálni egy népet...
És persze kellemes húsvéti ünnepeket!

hóember 2010.04.05. 23:39:31

@Gutierrez: tapasztalt. Aha. Ilyen szempontból még megértem a cigányozást, de köcsög zsidós példát hozzál már légyszi. Saját tapasztalatot!

EdemLegend · http://adamsmind.blog.hu/ 2010.04.05. 23:44:58

@Gutierrez: Valóban vannak gondok bizonyos rétegekből származó emberekkel, de azzal nagyon kellene vigyázni, hogy ne általánosítsunk. Te sem örülnél neki, ha megbélyegeznének, mert ennek vagy annak születtél. Az is igaz, hogy olyan dolgok történtek az elmúlt időben, ami miatt nem lehet már struccként a földbe dugni a fejünk, de ezekben jobb, ha szakemberek vizsgálódnak. Mindenképp fontos, hogy ne a felszín alapján ítélkezzünk. Sőt! A legjobb, ha mi nem is ítélkezzünk. "Ne ítélj, hogy ne ítéltess!"

Gutierrez · http://latohatar.blog.hu 2010.04.06. 21:04:29

@hóember: Személyes tapasztalatom is van a zsidókkal kapcsolatban,ugyanis volt 4 izraeli kollégám.
Ritka nagy rohadékok voltak,de nem emiatt utálom az összeset.
Nekem az tette be a kaput,mikor Simon Peresz kijelentette,hogy fel akarják vásárolni Magyarországot,
illetve fel is fogják.
Ha ez valakinek tetszik,lelke rajta,de az ugyanolyan hazaáruló,
mint aki konkrétan közreműködik ebben.(Mszp-Fidesz)Én ezt nem tudom elfogadni.
Nézzünk a többit.A zsidók háborognak a holokauszt miatt,és perelgetnek mai napig, (Lásd máv-per,
vagy a banki perek.)és felemlegetik a népírtást,holott ők írtják a palesztinokat.Állandóan a félelemkeltésről,
a megfélemlítésről beszélnek,és ők bombázzák palesztinát,és vonulnak be a hadseregükkel.
És hogy nem hallunk a médiában ezekről?Elég szomorú...Vannak palesztin barátaim,meséltek ők eleget...
A zsidóknak nem elég egy szelet,mindent akarnak.Számukra az ő vallásuk létezik,a többi ellenség.Gondoljunk csak arra,
hogy ők ölték meg jézust is.(És most ne menjünk bele jézus jelentőségébe.Ha nem volt isteni jelenség,akkor is
a keresztény vallás egyik emblematikus figurája volt.Volt,mert a zsidók embertelen módon megölték...)
És még mielőtt megkapnám,hogy rasszista vagyok:Van néger,palesztin,arab,japán barátom...SOHA nem volt konfliktusom
velük...Ismétlem.Nem vagyok raszista,tapasztalt vagyok.A darazsat sem azért utálom mert sárga-fekete,hanem mert
belerepül az ételbe,italba,és emellett megcsíp...
De persze akármit mondok,mindenre lehet válaszotok.Én ezzel mindent elmondtam,amit akartam.Szebb jövőt!

hóember 2010.04.08. 01:03:50

@Gutierrez: elég lett volna annyit írnod, hogy nézzem meg a kuruc.info-t.
Engem a saját tapasztalataid érdekelnek amikből neked károd lett. És most hagyjuk a palesztinokat, simon perecet stb.
süti beállítások módosítása