Eldöntöttem, hogy mivel mostanában kissé unalmassá váltam, az eddigiek mellett új rovatot vezetek be. Ez amolyan zene- és filmajánló bejegyzés sorozat lesz.

Kezdésnek zenével indulnék el - mivel mégis csak ez a fő profilom - és először egy számomra nagy jelentőséggel bíró zenészt, Ferenczi Györgyöt mutatnám be.

Ferenczire pár évvel ezelőtt figyeltem fel a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Anyámék vettek jegyet az akkor éppen ott megrendezett jazz fesztiválra és vittek magukkal (ezt persze nem úgy értem, hogy kényszerítettek; mentem én magamtól is). Ezen a fesztiválon amúgy fellépett a híres-nevezetes Molnár Dixieland Band is és velük együtt néhányunk nagy mentora: Kiszin Miklós. De engem náluk is jobban érdekelt Ferenczi György és bandája, ők hozzám közelebb álló zenét játszottak, mint a többi előadó. Ferencziről annyit érdemes tudni, hogy ő egy szájharmónika-művész (1993-ban elnyerte a világ legjobb szájharmónika-játékosa címet), de kiválóan játszik még hegedűn és gitáron, valamint énekel is. Pályafutását country-zenészként kezdte és amikor én először hallottam, akkor is azt játszott (nem is értettem ez hogy kerül egy jazz fesztiválra). Azon az ominózus estén lettem szerelmes a szájharmónika hangjába és azóta nagy vágyam, hogy megtanuljak rajta játszani, de ez nem hiszem, hogy megvalósul. Gyuri mára egy kis stílus váltáson esett át és etnozenei beütéssel fúziós zenét játszik. A népzenéért én kimondottan nem ugrálok, mert számomra egy kissé ódivatú, de nagyon szívesen hallgatom azokat a zenészeket, akik ötletes újszerűséget visznek bele. Ferenczi György és új együttese a Rackajam ilyen. Meleg szívvel ajánlom mindenkinek, aki kicsit is szereti a szájharmónikát.

Azért úgy fair, ha jelenlegi zenekaráról is szólok pár szót, mivel amit csinál azt nem csak egyedül teszi. Nagyon is fontos a többi tag. Szóval:

"A Rackajam együttes jelenlegi négy tagja 2005-től dolgozik együtt Ferenczi Györggyel. Fúziós zenét játszanak, melyben fontos szerepet tölt be a magyar népzene a rhytm&blues, a funky, a reggae, a hip-hop és a groove. A Gryllus Kiadónál 2005-ben megjelent Csárdafunk című lemezükön Sebestyén Márta is közreműködik.

A zenekar életében nagyon fontos állomás a Hangzó Helikon sorozatban, 2006-ban megjelent Ferenczi - Petőfi album. Ez a kiadvány 2007-ben aranylemez lett. A Petőfi lemez anyagát számtalan előadáson játszották, többek között 2008. január 22-én a Művészetek Palotájában, neves vendégművészek közreműködésével. Az együttes 2008. március 15-én a Párizsi Magyar Intézet vendége volt, ahol nagysikerű ünnepi koncertet adtak, az 1948-49-es forradalom és szabadságharc emlékére.

Rendszeresen turnéznak Németországban, és többször felléptek külföldi fesztiválokon, többek között Finnországban, Lengyelországban és Csehországban.

A Petőfi dalok lényegét talán Lackfi János költő fogalmazta meg a legpontosabban: „A Petőfi-ipar évtizedek óta szállítja a lakodalmassá szelídített nótákat. Most viszont hála Ferenczi Györgynek és társainak, itt dübörög az igazi, az irgalmatlan, a megalkuvást nem ismerő bluesos-rockos, kőkemény Sándor. Magyartanárok, magyarok, tanárok és nem tanárok, figyelem!”

A megjelenést követően, erdélyi turnéjukon forgatták Bordos Anikó rendezővel a Petőfilmet. Ez az első magyar „szájharmonikás” film, ahol a történetet a zenekar akusztikus zenéje kíséri. A Petőfi lemeznek és a Petőfilmben elkezdődött akusztikus muzsikálásnak folytatása a 2007-ben megjelent Milyen lárma?! Című lemezük. A zenekar fejlődése zempontjából kiemelten fontos ez az új, akusztikus groove album. A lemezen saját dalok mellett Petőfi Sándor, Radnóti Miklós, Weöres Sándor verseire írott dalok is megszólalnak.

Közönségük a zenéjüknek függvényében változott az elmúlt években, sokkal nyitottabb lett, jelentősen bővült, korosztálytól függetlenné vált."

(From: Zene.hu)

És akkor, ami ilyen bejegyzésnél elmaradhatatlan, a zenei aláfestés:

www.myspace.com/rackajam


A bejegyzés trackback címe:

https://adamsmind.blog.hu/api/trackback/id/tr322097021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása